Luftfylte skipsfendere
Disse fenderne kalles gjerne også for Yokohama-fendere. I dag er disse skipsfenderne det mest utbredte og aksepterte metoden for å sikre trygg reaksjon og avstand mellom skip og kai, eller skip til skip. Fenderne er enkle å flytte, og har relativt lav vekt. Dette gjør de til et foretrukket valg for kaioperatører eller verft som har midlertidige fender behov, eller rederi/fartøy som ønsker å ha utstyr liggende om bord for bruk ved behov. MarLog kan i dag tilby salg, utleie og service i hele verden.
Hva er en luftfylt skipsfender?
Den luftfylte skipsfenderen med dekk og kjetting, også kalt Yokohama fender, ble utviklet i 1958, og har siden den gang vært den mest vanlige måten å beskytte skip og kai mot sammenstøt, samt at disse produktene også skaper avstand mellom objektene. Dette kan f.eks. være gunstig dersom du har problematikk rundt dybdeforhold til en kai. Disse skipsfenderne kan brukes om bord på alle fartøystyper, både skip, rigg og lekter.
Fenderne er bygget opp av et indre gummilag fylt med trykkluft, forsterkende lag av korder og ytterlag av gummi. Utenpå selve fenderen vil en Yokohama-type fender også være utstyrt med kjetting og ulike typer dekk. Dette gjør at enhetene er utpreget hardføre og tåler de mest ekstreme påkjenninger. Håndteringen er enkel, og man kan løfte, slepe, fortøye og surre fenderne etter behov. Ettersom de har relativt lav egenvekt flyter de høyt i vannet, og kan i de fleste tilfeller håndteres av skipets egen kran.
Våre skipsfendere kan være utstyrt med ulike dekktyper, spesifisert etter dine konkrete behov. Utover dette er de dokumentert fullt i henhold til ISO17357:2014-standarden. Denne standarden dikterer produksjonsmetode, materialer og testing av skipsfendere.
Hvorfor trenger du en luftfylt skipsfender?
Bredt sortiment av skipsfendere
Tilpasset ditt behov og størrelsen på dine fendere
Mindre tjenester som lokal kalibrering av sikkerhetsventilen kan koste omtrent 15.000 NOK, mens større serviceoppgaver og delbytte kan komme opp mot 100.000 NOK per fender.
Ved omfattende servicejobber må det gjøres en kostnad/nytte vurdering sammenlignet med å kjøpe en ny fender.
Det anbefales å avklare dokumentasjonskrav og estimert tidsramme på forhånd.
10 ting du må ta stilling til før du velger fenderløsninger
Utleie av fendere
Vi har egne fendere på lager som leies ut til prosjekter i hele Europa. Disse fenderne ligger ofte plassert i Norge eller Danmark, tett til store kaiområder eller andre knutepunkter for logistikk. Dette betyr at vi har stor fleksibilitet og kan enkelt og raskt sørge for levering til hele Norge og Europa. Vår erfaring strekker seg fra fortøyning av store lektere/moduler ved verft, skip-til-skip (STS) operasjoner, anløp av cruiseskip og tilrettelegging for skip med større dypgang enn det som normalt er mulig å ta inn til en gitt kai.
Hvor kan jeg få fenderne levert?
MarLog har tung logistikkompetanse, og vi kan derfor levere våre løsninger i hele verden. Vi har erfaring med eksport til de fleste verdenshjørner, og kan tilby on-site teknikker for å sørge for kommisjonering/klargjøring av utstyr.
Allikevel er vårt aller viktigste marked hjemme – Norge. Vi kjenner etter hvert til de fleste fjorder og holmer hvor det foregår maritim industri, og vi kan tilby gode transportløsninger til kunder i hele landet. Dette kan gjerne være levering direkte på bil, sjøtransport eller intermodalt.
Nominal size diameter x length (mm x mm) | Size included chain net and tire approx. diameter x length (mm x mm) | Initial internal pressure (kPa) | Guaranteed energy absorption (GEA) | Reaction force at GEA | Hull pressure at GEA |
---|---|---|---|---|---|
500 x 1000 | 800 x 1300 | 50 | 6 | 64 | 132 |
700 x 1500 | 1000 x 1800 | 50 | 17 | 137 | 135 |
1000 x 1500 | 1300 x 1800 | 50 | 32 | 182 | 122 |
1000 x 2000 | 1500 x 2500 | 50 | 45 | 257 | 132 |
1200 x 2000 | 1700 x 2500 | 50 | 63 | 297 | 126 |
1350 x 2500 | 1850 x 3000 | 50 | 102 | 427 | 130 |
1500 x 3000 | 2000 x 3500 | 50 | 153 | 579 | 132 |
1700 x 3000 | 2200 x 3500 | 50 | 191 | 639 | 128 |
2000 x 3500 | 2500 x 4000 | 50 | 308 | 875 | 128 |
2000 x 4500 | 2500 x 5000 | 50 | 418 | 1188 | 137 |
2500 x 4000 | 3000 x 4500 | 50 | 663 | 1381 | 137 |
2500 x 5500 | 3000 x 6000 | 50 | 943 | 2019 | 148 |
3300 x 4500 | 3800 x 5000 | 50 | 1175 | 1884 | 130 |
3300 x 6500 | 3800 x 7000 | 50 | 1814 | 3015 | 146 |
3300 x 10 600 | 3800 x 11 100 | 50 | 3067 | 5257 | 158 |
4500 x 9000 | 5000 x 9500 | 50 | 4752 | 5747 | 146 |
4500 x 12 000 | 5000 x 12 500 | 50 | 6473 | 7984 | 158 |
FAQ
Vi tilbyr service og vedlikehold på produkter vi leverer. Vi vurderer om det mest gunstig å sende utstyret til oss, eller at vi kommer til din lokasjon/base for utførelse. Vi har også lager både i Norge og Danmark for deler og kompetanse. Ta kontakt for å finne den beste løsningen for din operasjon.
Våre produkter er produsert, testet og dokumentert etter en ISO17357 eller andre relevante standarder, og alle fendere blir levert med en samsvarserklæring (DOC – Declaration of conformity).
Gitt at vi har det på lager, som vi jobber hardt for å ha, er leveringstid 1-3dager til klargjøring, plus transportid. Transportmetode varierer avhengig av størrelsen og leveringsstedet til din
For spesialbestilling utom vårt lager-sortement, er leveringstid opp til 3-5 måneder.
Brukt utstyr er ikke en del av vårt vanlige sortiment, men i enkelttilfeller kan vi ha brukte/overhalt løsninger på lager, f.eks. fra utleie. Ta kontakt for å høre hva vi evt. kan tilby.
Vi strekker oss langt for god oppfølging av våre kunder og utarbeider avtaler for service og vedlikehold per enkelt prosjekt. Rammer og vilkår varierer basert på din situasjon og behov.
Kontakt oss
Vi leverer et bredt spekter av diverse produkter og tjenester tilpasset tøff bruk i ekstreme miljøer, på land og til havs.
Telefon: +47 51 54 52 00 (24/7)
E-post: mail@marlog.no
Hvorfor velge Marlog?
Fordeler:
- Lang erfaring og inngående kunnskap
- Bredt spekter av tjenester og produkter
- Capacity and quick delivery
- Fokus på logistikk og høy servicegrad
- Vi tilbyr også service- og leveringssenter for fendere i Danmark, som viderefører vår norske verdiskaping til Europa.