fbpx

Det danske båtbladet minbaad.dk publiserte tidligere denne sommeren en flott artikkel om Lopolight, og folkene bak verdens kanskje aller beste lanterner.

Det kan være dyrt og farligt å kjøpe billige LED-lanterner, mener eierne av Lopolight, Jan Møller og Peter Hancke. Selskapet omsatte i fjor for DKK 25 000 000. Lanternene, som er satt i epoxy, brukes av verdens beste jordomseilere. Det er det mange grunner til. Vi besøker Lopolight i Humlebæk.

175 000 lanterner er produsert siden firmaet Lopolight ble etablert i 2004 av de to Aphrodite-seilerne ingeniør Peter Hancke, og markedsføringsmann og alene-rundt-jorden-seiler Jan Møller.

De vanntette aluminiums-lanternene er fylt med lysdioder, ledninger og epoxy. Dette gjør dem også støtsikre.

Se en Lopolight-lanterne få et hardt slag av hammer:

 

Dersom du skal krysse en seilingsled med store skip, er det livsfarlig å seile uten lanterner. Derfor lyser Lopolight time etter time. Faktisk kan en Lopolight-lanterne lyse i opp til 50 000 timer, noen en gjennomsnitlig sjømann ikke vil bruke opp på et helt liv.

Prototype lyste fortsatt etter 32 000 timers jordomseiling

Mye elektronikk i hver lanterne. Bilde hentet fra minbaad.dk

Om det store bedriftseventyret sier en fornøyd Peter Hancke til minbaad.dk:

– Jeg var i 2001 i gang med noen forsøksmodeller av LED-lanterner som jeg hadde laget i min egen kjeller og støpt i konens ovn. Så møtte jeg Jan som var i gang med å klargjøre til sin non-stop jordomseiling. Her var det et behov for robuste og strømbesparende lanterner. Etter 32 000 sjømil, lyste lanternene fortsatt, og vi startet Lopolight to uker etter at Jan kom hjem.

– Mike Golding, en av de mest suksessrike og erfarne soloseilerne i verden, ringte meg mens Jan var underveis. Han ville gjerne bestille et sett like lanterner til sin IMOCA60. Da var vi liksom i gang, forklarer Hancke.

Fra småbåter til superyachts til militæret

Det startet med mindre seilbåter og ble til store motorbåter. Så fulgte lanterner til jordomseilere, superyachts og militæret.

– Og nå er vi i gang med kommersielle skip, forklarer Jan Møller, som viser oss rundt hos Lopolight. Aluminiums-husene blir levert fra en bedrift i Vanløse, mens man monterer og tester lanternene i Humlebæk.

Alle lys blir testet over 24 timer før levering. Bilde hentet fra minbaad.dk

Ingeniør Peter Hancke er også der. På kontoret forteller han, mens Jan Møller står og tegner lysvinkler på en tavle.

– I dag har vi 130 kombinasjoner av lanterner, da vi nylig har modernisert de. Nå bruker de mindre strøm, og er enda mer kompakte. Vi har brukt millioner på utvikling og godkjennelse. Det er dyrt, men våre lanterner kan faktisk ikke produseres utenfor Danmark, fordi vi skal forsikre oss om at kvaliteten er høy nok til at Lloyds og andre kan godkjenne lanternene. Dette så vi kan levere dem med det ettertraktede rattmerket godkjent av Lloyds Register.

Lanternene blir montert for hånd, med høy presisjon. Bilder hentet fra minbaad.dk

– Undrer oss at folk tørr å kjøpe billig

Møller er særligt opptatt av at lanternene SKAL virke. Ellers kan det bli livstruende en mørk natt, dersom man seiler ned andre eller selv blir seilt ned. Dette har man sett før, og det har kostet menneskeliv.

Du kan i Danmark kjøpe en topplanterne produsert i Kina eller i fjerne østen for 329 kroner. En Lopolight-lanterne koster cirka 10 ganger så mye.

Men det er en grunn til at Lopolights koster langt mer, forklarer Peter Hancke.

– Det starter med at vi bruker materialer av høy kvalitet. Lanternehusene våre er frest ut av sjøvannsbestandig aluminium, og overflaten er eloksert. Linsene er sprøytestøpte i akryl (PMMA) under et meget høyt trykk. Akryl er det eneste transparante plastikk som ikke blir brutt ned av solens UV-lys. Elektronikken er fremstilt til militære spesifikasjoner i Danmark. Lysdiodene kommer fra høykvalitetsprodusenter sin Cree eller Osram.

– Til slutt innstøpes hele lanternen, så den holder selv om den blir nedsenket i vann. Vi har flere kunder som gjenbruker lanternene etter å ha mistet masten. Den hardeste prøvelsen vi har vært utsatt for, var en kunde som krevde at lanternene var ettet etter nedsenking til 650 meters dybde. Her jukset vi litt, da vi støpte lanternene i vakuum for å sikre at det ikke var små luftbobler i støpen, sier ingeniør Peter Hancke.

En annen vesentlig årsak til at Lopolight-lanternen har en høyere pris, er typegodkjennelse og produksjonsgodkjennelse.

Sjekkes to ganger årlig

– Vi blir sjekket to ganger i året, hvor en inspektør fra Lloyds Register gjennomgår vår kvalitet, sier Peter Hancke.

Jan Møller står å tegner på tavler og viser at de billige lanternene ofte kan lyse inn over hverandre. De overlapper da og skaper forvirring på natten. Jan Møller forklarer om lysvinklene.

– Når man møter et annet fartøy i en seilingsled, er det viktig at man tydelig kan se om det er kollisjonsfare. Derfor er det avgjørende at sidelanternen har en meget presis lysavgrensning. Faktisk er det krav om at en sidelanterne skal lyse en grad inn over den andre sektor, dog ikke mer enn tre grader. Det overholder vi, men det gjør ikke lanterner fra noen produsenter i Frankrike, England eller fjerne østen. Vi har målt opp til 22 graders overlysning. Det svekker sikkerheten til sjøs merkbart.

Jan Møller ser alvorlig ut når han forklarer videre.

– Det undrer oss veldig, at folk tørr å kjøpe ikke-godkjente lanterner. Det kan bli livsfarlig å krysse midt på natten i Lillebælt uten lanterner. Det at det er smart og billig, kan vise seg å bli dyrt. Går noe galt, kan man risikere at forsikringselskapet ikke vil dekke en skade, dersom lanternene ikke er godkjente.

Han råder forøvrigt alle seilere til å ha lanterner både i toppen av masten, men også side- og akterlanterne som reserve, dersom du skal ut på en lengre tur eller regatta.

– De pengene gir god valuta. Det er alltid godt å ha reserve, dersom man skulle være uheldig og miste riggen.

Er du interessert i å lese mer om våre Lopolight-lanterner? Se vår produktside.