fbpx

Luftfylte skipsfendere

Disse fenderne kalles gjerne også for Yokohama-fendere. I dag er disse skipsfenderne det mest utbredte og aksepterte metoden for å sikre trygg reaksjon og avstand mellom skip og kai, eller skip til skip. Fenderne er enkle å flytte, og har relativt lav vekt. Dette gjør de til et foretrukket valg for kaioperatører eller verft som har midlertidige fender behov, eller rederi/fartøy som ønsker å ha utstyr liggende om bord for bruk ved behov. MarLog kan i dag tilby salg, utleie og service i hele verden.

Hva er en luftfylt skipsfender?

Den luftfylte skipsfenderen med dekk og kjetting, også kalt Yokohama fender, ble utviklet i 1958, og har siden den gang vært den mest vanlige måten å beskytte skip og kai mot sammenstøt, samt at disse produktene også skaper avstand mellom objektene. Dette kan f.eks. være gunstig dersom du har problematikk rundt dybdeforhold til en kai. Disse skipsfenderne kan brukes om bord på alle fartøystyper, både skip, rigg og lekter. 

Fenderne er bygget opp av et indre gummilag fylt med trykkluft, forsterkende lag av korder og ytterlag av gummi. Utenpå selve fenderen vil en Yokohama-type fender også være utstyrt med kjetting og ulike typer dekk. Dette gjør at enhetene er utpreget hardføre og tåler de mest ekstreme påkjenninger. Håndteringen er enkel, og man kan løfte, slepe, fortøye og surre fenderne etter behov. Ettersom de har relativt lav egenvekt flyter de høyt i vannet, og kan i de fleste tilfeller håndteres av skipets egen kran. 

Våre skipsfendere kan være utstyrt med ulike dekktyper, spesifisert etter dine konkrete behov. Utover dette er de dokumentert fullt i henhold til ISO17357:2014-standarden. Denne standarden dikterer produksjonsmetode, materialer og testing av skipsfendere. 

Hvorfor trenger du en luftfylt skipsfender?

For både rederi, skip, rigg, lektere, kaioperatører og verft kan en Yokohama-type fender være den ideelle løsningen dersom du har korte eller lenge behov for en enkel og fleksibel metode for beskyttelse eller avstand. Det krever ingen form for tilpasning/mekanisk arbeid for bruk/installasjon av fenderne, kun at man har to punkter å fortøye fenderen i, samt en god anleggsflate fenderen kan flyte mot. Når du er ferdig med bruk, løftes den enkelt opp ved hjelp av kran, truck eller andre hjelpemidler. Fenderne som er utstyrte med dekk tåler det aller meste de blir utsatt for, og vil ikke vise tegn til forringelse eller svekkelse i ytelse grunnet materialtretthet eller ekstremt lave temperaturer. Det reduserer derfor eierens behov for å gjøre jevnlige utskiftninger. 

Bredt sortiment av skipsfendere

Hos MarLog lagerfører vi til enhver tid store deler av fender-sortimentet i Norge. Dette gjør vi for å sikre fornuftige priser og kort leveringstid. Dette gir oss også en unik mulighet til kvalitetsverifikasjon, og vi gir deg anledning til å se enhetene før de kjøpes. Vi leverer fendere i alle størrelser, tilpasset alt fra små fiskebåter til store tank- og cruiseskip, rigger og løftefartøy. Vi har også fendere tilpasset STS-operasjoner. Har du et konkret behov? Test oss gjerne. Vi har lang erfaring med ulike fartøystyper og bruksområder.  

10 ting du må ta stilling til før du velger fenderløsninger

Utleie av fendere

Vi har egne fendere på lager som leies ut til prosjekter i hele Europa. Disse fenderne ligger ofte plassert i Norge eller Danmark, tett til store kaiområder eller andre knutepunkter for logistikk. Dette betyr at vi har stor fleksibilitet og kan enkelt og raskt sørge for levering til hele Norge og Europa. Vår erfaring strekker seg fra fortøyning av store lektere/moduler ved verft, skip-til-skip (STS) operasjoner, anløp av cruiseskip og tilrettelegging for skip med større dypgang enn det som normalt er mulig å ta inn til en gitt kai. 

Hvor kan jeg få fenderne levert?

MarLog har tung logistikkompetanse, og vi kan derfor levere våre løsninger i hele verden. Vi har erfaring med eksport til de fleste verdenshjørner, og kan tilby on-site teknikker for å sørge for kommisjonering/klargjøring av utstyr. 

Allikevel er vårt aller viktigste marked hjemme – Norge. Vi kjenner etter hvert til de fleste fjorder og holmer hvor det foregår maritim industri, og vi kan tilby gode transportløsninger til kunder i hele landet. Dette kan gjerne være levering direkte på bil, sjøtransport eller intermodalt. 

Produktspesifikasjoner

Nominal size diameter x length (mm x mm) Size included chain net and tire approx. diameter x length (mm x mm) Initial internal pressure (kPa) Guaranteed energy absorption (GEA) Reaction force at GEA Hull pressure at GEA
500 x 1000 800 x 1300 50 6 64 132
700 x 1500 1000 x 1800 50 17 137 135
1000 x 1500 1300 x 1800 50 32 182 122
1000 x 2000 1500 x 2500 50 45 257 132
1200 x 2000 1700 x 2500 50 63 297 126
1350 x 2500 1850 x 3000 50 102 427 130
1500 x 3000 2000 x 3500 50 153 579 132
1700 x 3000 2200 x 3500 50 191 639 128
2000 x 3500 2500 x 4000 50 308 875 128
2000 x 4500 2500 x 5000 50 418 1188 137
2500 x 4000 3000 x 4500 50 663 1381 137
2500 x 5500 3000 x 6000 50 943 2019 148
3300 x 4500 3800 x 5000 50 1175 1884 130
3300 x 6500 3800 x 7000 50 1814 3015 146
3300 x 10 600 3800 x 11 100 50 3067 5257 158
4500 x 9000 5000 x 9500 50 4752 5747 146
4500 x 12 000 5000 x 12 500 50 6473 7984 158

Vil du vite mer?

Fenderservice

Optimal ytelse og sikkerhet for fenderne dine.

Skipsfendere

Salg og utleie av flytende og faste fendere for havn og fartøy

LED-lanterner

LED navigasjonslys og kontrollsystem

MudMats

Kraftige matter for land og vann

Gitterrister

Sklisikkert med gitterrist i armert glassfiber

Sklisikring

Sklisikring av båter, skip, og plattformer