fbpx

I Veavågen på Karmøy finner man et fiskerimiljø med røtter langt tilbake i tid. Blant disse  fiskebåtene ligger «M/S VEA». Med sine 60,40 meter lengde og 1000 kubikkmeter lastekapasitet, er dette en av de største og flotteste båtene i området. De har også nylig fått montert sklisikre trinn fra MarLog.

Før og etter montering av sklisikre profiler. Profilene gir økt friksjon, samt signalfarger som gir mer årvåkenhet og synlighet. Samlet sett langt bedre HMS.

På en flott september-dag treffer vi kaptein Trygve Vea. Båten og mannskapet på 8 har dagen før kommet inn fra en to ukers-tur med fiske i Nordsjø-bassenget, og driver nå med rengjøring og klargjøring av utstyr før makrell-fiske. Trygve er en av flere arvtakere til rederiet VEA AS, hvor man i generasjoner har drevet med fiske ut fra Veavågen. Rederiet har vært med på mange epoker i norsk fiskeri. I dag opplever de gode tider i fiskeriet, og har kontrahert en ny båt som skal leveres i 2021. I løpet av sesongen er de langt av gårde på tur, og kommer ut i tøft vær.

– Avhengig av sesong og hvor fisken står, så er vi i løpet av et år ofte både både vest av Irland, opp rundt Island og tett på Russland. Vi er ute i tøffe forhold, og er avhengig av godt utstyr, forteller Kaptein Vea.

I juni fikk MarLog en henvendelse fra fiskebåten.
– Vi hadde tidligere i år et uhell om bord, som førte til arbeidsrelatert sykefravær. En av mannskapet sklei på kanten av et glatt trappetrinn. Vi innså da umiddelbart at vi må finne en bedre løsning enn hva vi har i dag. Chiefen fikk da beskjed om å komme opp med en god løsning på utfordringen.

Trappetrinnene om bord i Vea er i stål, med det som i utgangspunktet skal være sklisikre trappeneser. Dog er disse blitt malt for å verne mot rust. Når trinnene da blir utsatt for vann, blir det fort svært glatt.
– På en fiskebåt opplever man også gjerne fiskefett eller et knust individ som tilgriser. Dette gjør også underlaget særlig glatt. Det er jo dessverre sånn, at man er kanskje ikke klar over omfanget av et problem før man har hatt et uhell, forteller Trygve, som hele livet har jobbet som fisker.

Sklisikre trappetrinns-profiler i glassfiber ble da en naturlig løsning på utfordringen. Disse gir langt høyere friksjon enn en tradisjonell stålrist eller trappenese, samtidig som de gir optimal avrenning av alle væsker, og sikrer grep i alle forhold. Trinnene er heller ikke utsatt for korrosjon, eller fortæring på grunn av kontakt med andre substanser.

 Kapteinen har fått tilbakemelding fra mannskapet om at profilene var enkle å montere, og er særdeles godt fornøyd med resultatet. Med begrenset mannskap som skal fylle mange roller, blir det mye bevegelse rundt i skipet. Det er derfor viktig at mannskapet kan være trygge når de går i leiderne, selv i utfordrende forhold. Sklisikre profiler gir langt bedre HMS enn om man skulle vært uten.
– Jeg har ingen problemer med å anbefale løsningen til andre kollegaer, avslutter Trygve Vea.

Vi i MarLog ønsker å takke VEA AS for bestillingen, og gleder oss til rederiet får levert ny båt neste år.

For andre fiskebåtredere er vi i MarLog klar for å bistå med å sikre skipet og mannskapet. I følge Sjøfartsdirektoratet er fallulykker ombord i fiskefartøy overrepresentert ved alvorlige personskader og død på havet. Invester i sikkerhet, og ta kontakt med oss for en gjennomgang.